Lespakket

Hier vind je al ons lesmateriaal. Het lesmateriaal is vrij te gebruiken voor docenten uit het voortgezet onderwijs. Scroll verder naar beneden om alle onderwerpen en daarbij de lessen te bekijken. De lessen waar een * bij staat zijn ook zeer geschikt om tijdens de ckv-les te behandelen. Voorwaarden? Copyright? 

Muziekstijlen

POPMUZIEK *


Popmuziek is de afkorting van populaire muziek. Het is dus geen genreaanduiding, maar een verzamelnaam voor alle muziek die door grote groepen mensen leuk gevonden en/of beoefend wordt. Welke verschillende muziekstijlen hebben door de jaren heen hele mensenmassa’s op de been gebracht? Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo Tijdlijn vmbo Tijdlijn havo-vwo




HIPHOP *


Hiphop is wereldwijd de meest dominante muziekstroming onder jongeren. In deze les komen leerlingen erachter welke ontwikkelingen hiphop heeft doorgemaakt en uit welke vier onderdelen deze stijl eigenlijk bestaat. Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




DANCE *


Dance is mega populair bij veel jongeren. Opmerkelijk is dat de bekendste DJ’s ter wereld uit Nederland komen. De leerlingen leren in deze les hoe dance ontstaan is en hoe het zich ontwikkeld heeft tot verschillende subgenres. Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




SINGER-SONGWRITER *


Om een compleet beeld te krijgen over de liedjes die momenteel overal gedraaid worden, is het goed om de oorsprong van singer-songwriter te bespreken. Wat doet een singer-songwriter, wat voor instrumenten gebruiken ze en wat is belangrijk in deze liedjes? Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




KLASSIEK (in pop) *


Voor veel leerlingen is klassieke muziek een ver-van-mijn-bed-show. Toch is het interessant om er iets over te weten. Veel hedendaagse popartiesten en muzikanten laten zich namelijk nog steeds inspireren door klassieke muziek. Deze les gaat in op de belangrijkste ontwikkelingen in de muziek vanaf de Middeleeuwen tot en met het begin van de 20e eeuw. Door middel van de vragen en opdrachten maken de leerlingen de koppeling met popmuziek. Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




DAAR ZIT MUZIEK IN (over subculturen) *


Buma Music Academy & Kunst uit het Vuistje hebben de handen ineengeslagen en samen een ckv-les ontwikkeld! Deze les behandeld de veelzijdigheid van subculturen binnen de ckv-dimensie traditie en innovatie. Leerlingen leren wat subculturen zijn en hoe je deze herkent. Voor deze les krijg je toegang tot de lesomgeving van Kunst uit het Vuistje, hoe dat gaat lees je in de docentenhandleiding. Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo





Muziekinstrumenten

INSTRUMENTGROEPEN


Deze les vormt een inleiding op de verschillende muziekinstrumenten die wij kennen. De groepering van instrumenten in de categorieën blaasinstrumenten, toetsinstrumenten, tokkelinstrumenten, strijkinstrumenten en slaginstrumenten staan centraal. Luistervragen worden gemaakt aan de hand van tekst met uitleg over de verschillende instrumentgroepen. De laatste opdracht is een zoekopdracht, waarna een presentatie voorbereid wordt. Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




DE STEM


Deze les staat volledig in het teken van de stem als instrument. Leona Philippo leert de leerlingen alle ins en outs rondom houding, ademhaling en intonatie. Docentenhandleiding vmbo Lesbrief vmbo




HET TOETSINSTRUMENT


Deze les staat volledig in het teken van het toetsinstrument. De les begint met een tekst en opdracht die de leerling algemeen inzicht geeft in dat wat alle toetsinstrumenten met elkaar gemeen hebben: het toetsenbord. Vervolgens komen verschillende soorten toetsinstrumenten aan bod. Door de tekst te lezen en de videolinks te bekijken en beluisteren is de leerling in staat zich een beeld te vormen van de geschiedenis, werking en klank van elk instrument. Als derde komt het doe-gedeelte van de les: de leerling gaat zelf een toetsinstrument spelen. Dit laatste onderdeel kan geschrapt worden indien de faciliteiten niet aanwezig zijn. Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




DE GITAAR


Deze les staat volledig in het teken van de gitaar. Van de geschiedenis van het instrument (havo/vwo), naar de verschillende onderdelen van het instrument, tot een aantal praktische tips om zelf gitaar te leren spelen! Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




DE BASGITAAR


Deze les staat volledig in het teken van de basgitaar. Van de geschiedenis van het instrument, naar de verschillende onderdelen van het instrument, tot een aantal praktische tips om zelf te leren bassen! Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




HET DRUMSTEL


Deze les staat volledig in het teken van drummen. De les begint met een opdracht over hoe het drumstel in elkaar zit, daarna volgt de geschiedenis van het instrument. Het derde onderdeel is gericht op de keuze van leerlingen: elke leerling kiest (uit de lijst, of draagt zelf een muzikant aan) twee drummers waarin hij/zij zich gaat verdiepen. De leerling zoekt allerlei informatie op over de drummer. Ook gaat de leerling fragmenten zoeken die het kenmerkende geluid van deze drummer illustreren. Tot slot komt het doe-gedeelte van de les: de leerling gaat zelf klassikaal drummen. Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




DE SYNTHEZIZER


Learning Synths is een website gemaakt door Ableton. Deze site kun je gratis gebruiken. Alle basiselementen van muziek maken met de Synthesizer komt aan bod. Het fijne is dat je geen kennis van muziek nodig hebt en ook geen speciale apparatuur, alleen een internetbrowser is genoeg. Op deze site begin je met spelen, experimenteren en luisteren. Daarna ga je naar de uitleg en theoretische achtergrond. Een mooie manier om kennis te maken met het creëren van muziek!

Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo

Lesbrief vmbo, havo-vwo




DE CELLO


De cello, kort voor violoncello, behoort tot de groep van strijkinstrumenten. In de lesvideo wordt de cello toegelicht, leerlingen verdiepen zich vervolgens in de cello door vragen te beantwoorden en opdrachten te maken. Tip: boek ter voorbereiding of afsluiter van deze les de workshop 'Cello spelen'.

Docentenhandleiding vmbo

Docentenhandleiding havo-vwo

Lesbrief vmbo

Lesbrief havo-vwo





Songteksten

POPMUZIEK *


Popmuziek is de afkorting van populaire muziek. Het is dus geen genreaanduiding, maar een verzamelnaam voor alle muziek die door grote groepen mensen leuk gevonden en/of beoefend wordt. Welke verschillende muziekstijlen hebben door de jaren heen hele mensenmassa’s op de been gebracht? Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo Tijdlijn vmbo Tijdlijn havo-vwo




HIPHOP *


Hiphop is wereldwijd de meest dominante muziekstroming onder jongeren. In deze les komen leerlingen erachter welke ontwikkelingen hiphop heeft doorgemaakt en uit welke vier onderdelen deze stijl eigenlijk bestaat. Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




DANCE *


Dance is mega populair bij veel jongeren. Opmerkelijk is dat de bekendste DJ’s ter wereld uit Nederland komen. De leerlingen leren in deze les hoe dance ontstaan is en hoe het zich ontwikkeld heeft tot verschillende subgenres. Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




SINGER-SONGWRITER *


Om een compleet beeld te krijgen over de liedjes die momenteel overal gedraaid worden, is het goed om de oorsprong van singer-songwriter te bespreken. Wat doet een singer-songwriter, wat voor instrumenten gebruiken ze en wat is belangrijk in deze liedjes? Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




KLASSIEK (in pop) *


Voor veel leerlingen is klassieke muziek een ver-van-mijn-bed-show. Toch is het interessant om er iets over te weten. Veel hedendaagse popartiesten en muzikanten laten zich namelijk nog steeds inspireren door klassieke muziek. Deze les gaat in op de belangrijkste ontwikkelingen in de muziek vanaf de Middeleeuwen tot en met het begin van de 20e eeuw. Door middel van de vragen en opdrachten maken de leerlingen de koppeling met popmuziek. Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




DAAR ZIT MUZIEK IN (over subculturen) *


Buma Music Academy & Kunst uit het Vuistje hebben de handen ineengeslagen en samen een ckv-les ontwikkeld! Deze les behandeld de veelzijdigheid van subculturen binnen de ckv-dimensie traditie en innovatie. Leerlingen leren wat subculturen zijn en hoe je deze herkent. Voor deze les krijg je toegang tot de lesomgeving van Kunst uit het Vuistje, hoe dat gaat lees je in de docentenhandleiding. Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo





Componeren en musiceren

MUZIKALE BOUWSTENEN *


Wat is muziek eigenlijk? Wat is een melodie? En waarom kan muziek zo verschillend van elkaar klinken? In deze les wordt muziek beschreven aan de hand van de muzikale bouwstenen ritme, toonhoogte, melodie, harmonie en klankkleur. Per bouwsteen wordt er uitgelegd hoe deze werkt en hoe het klinkt. Aan het einde van de les begrijpen de leerlingen hoe de bouwstenen de fundering zijn van muziek.

Docentenhandleiding vmbo

Docentenhandleiding havo-vwo

Lesbrief vmbo

Lesbrief havo-vwo




COMPONEREN VOOR BEGINNERS *


In deze les maken de leerlingen kennis met het componeren van muziek door middel van grafische notatie. Er komt dus geen traditioneel notenschrift te pas. Het is de bedoeling dat leerlingen door deze les meer gaan nadenken over hoe muziek in elkaar zit, wat geluid tot muziek maakt en hoe muziek wordt opgebouwd.

Docentenhandleiding vmbo

Docentenhandleiding havo-vwo

Lesbrief vmbo

Lesbrief havo-vwo




KENNISMAKEN MET NOTEN


Laat je leerlingen kennismaken met muziekregistratie. In deze les komt de bladmuzieknotatie met notenbalken in G-sleutel voor. Componist Leonard Evers legt uit hoe muzieknotatie is ontstaan en hoe je noten kunt opschrijven. Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




ZELF DIRIGEREN


Wat is de rol van de dirigent, welke taken voert een dirigent uit en waarom is hij/zij onmisbaar voor een goed eindresultaat? Spike neemt de les over en leert je klas hoe een 3 kwarts- en 4 kwarts maat klinkt en eruitziet.

Docentenhandleiding vmbo

Docentenhandleiding havo-vwo

Lesbrief vmbo

Lesbrief havo-vwo




TIPS VOOR BEGINNENDE MUZIKANTEN


Deze les geeft informatie en tips voor (beginnende) muzikanten en schoolacts. Het belangrijkste voor een beginnende schoolact is dat de leerlingen leren hoe je samen muziek maakt en hoe je met elkaar communiceert tijdens het spelen. Lesbrief vmbo, havo-vwo





Elektronische muziek

LEARNING MUSIC *


Learning Music is een website gemaakt door Ableton. Deze site kun je gratis gebruiken. Alle basiselementen van muziek maken komen aan bod zoals beats, melodieën en akkoorden maken. Het fijne is dat je geen kennis van muziek nodig hebt en ook geen speciale apparatuur, alleen een internetbrowser is genoeg. Een mooie manier om kennis te maken met het creëren van muziek! Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo Lesbrief vmbo, havo-vwo




DE OPBOUW VAN EEN TRACK


Ableton Live Intro is een programma om muziek mee te componeren en te produceren. De manieren waarop je kunt omgaan met verschillende muzikale bouwsteentjes is haast ontelbaar. Zo kan je met Ableton Live Intro samples of geluidsloops plaatsen en bewerken, virtuele instrumenten bespelen, opnemen en live jammen. Dit programma is toegankelijk voor iedereen die nog nooit eerder muziek heeft gemaakt, en biedt tegelijkertijd vele mogelijkheden om je eigen muziek verder te ontwikkelen! Tip: boek ter introductie, verbreding of verdieping de workshop 'Ableton Live'. Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo Docententekst, vmbo, havo-vwo Lesbrief vmbo, havo-vwo




OVERZICHT EN EERSTE TRACK


In deze les leren de leerlingen de basis van Ableton Live Intro kennen.In Ableton Live kan je muziek bouwen. Je kunt opnemen, werken met instrumenten in de computer, geluiden aanpassen, kopiëren, plakken, effecten toevoegen en op die manier toewerken naar je uiteindelijke liedje. Tip: boek ter introductie, verbreding of verdieping de workshop 'Ableton Live'. Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo Lesbrief vmbo, havo-vwo




BEAT


In deze les leren de leerlingen een beat maken in Ableton Live Intro. In Ableton Live kan je muziek bouwen. Je kunt opnemen, werken met instrumenten in de computer, geluiden aanpassen, kopiëren, plakken, effecten toevoegen en op die manier toewerken naar je uiteindelijke liedje. Tip: boek ter introductie, verbreding of verdieping de workshop 'Ableton Live'. Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo Lesbrief vmbo, havo-vwo




MELODIE EN AKKOORD


In deze les leren de leerlingen melodieën en akkoorden maken in Ableton Live Intro. In Ableton Live kan je muziek bouwen. Je kunt opnemen, werken met instrumenten in de computer, geluiden aanpassen, kopiëren, plakken, effecten toevoegen en op die manier toewerken naar je uiteindelijke liedje. Tip: boek ter introductie, verbreding of verdieping de workshop 'Ableton Live'. Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo Lesbrief vmbo, havo-vwo




AUDIO CLIP, MIX EN ARRANGEMENT


In deze les leren om hun track af te maken door te mixen en jammen met de stukjes muziek die ze in Ableton Live Intro hebben gemaakt.In Ableton Live kan je muziek bouwen. Je kunt opnemen, werken met instrumenten in de computer, geluiden aanpassen, kopiëren, plakken, effecten toevoegen en op die manier toewerken naar je uiteindelijke liedje. Tip: boek ter introductie, verbreding of verdieping de workshop 'Ableton Live'. Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo Lesbrief vmbo, havo-vwo




ELEKTRONISCHE MUZIEK EN ANDERE DISCIPLINES


Deze les is een variatie op de eindopdracht van onze ckv-lessen muziek en film, muziek en games en muziek en reclame. Deze opdracht maken de leerlingen in Ableton. Het is dus belangrijk dat de leerlingen alle kennis hebben van Ableton en dat (een van) de bovenstaande lessen gevolgd zijn. Tip: boek ter introductie, verbreding of verdieping de workshop 'Ableton Live'.

Docentenhandleiding havo-vwo

Elektronische muziek en film- lesbrief havo-vwo

Elektronische muziek en games- lesbrief havo-vwo

Elektronische muziek en reclame- lesbrief havo-vwo




FEEDBACK OP JE TRACK


Deel met ons wat je leerlingen hebben geleerd en gedaan tijdens je muzieklessen. Wanneer de leerlingen in de les gewerkt hebben aan een eigen track kunnen ze door de professionals van Buma Music Academy op weg worden geholpen zodat hun track nog beter wordt! In de docentenhandleiding staat uitgelegd hoe de feedbackopdracht in zijn werk gaat.

Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo





De muziekindustrie

PRODUCTIE VAN EEN FESTIVAL


Leerlingen krijgen een kijkje achter de schermen van Lowlands en kunnen daar beroepen aan koppelen die bij het MBO niveau past. Docentenhandleiding vmbo Lesbrief vmbo




ACHTER DE SCHERMEN BIJ EEN POPPODIUM


Welke mensen werken er allemaal in een poppodium? Elke functie wordt kort omschreven. Enerzijds geeft dit een algemeen beeld weer van hoe de voorbereiding van een concertavond te werk gaat. Anderzijds geeft dit de taken van de afzonderlijke werknemers weer.

Docentenhandleiding vmbo

Docentenhandleiding havo-vwo

Lesbrief vmbo

Lesbrief havo-vwo




DE ZAKELIJKE KANT VAN MUZIEK


De liedjes die iemand heeft bedacht en/of gemaakt, kunnen niet zomaar door anderen gebruikt worden. Deze les laat leerlingen kennis maken met eigendom, auteursrechten en geld verdienen met je eigen muziek.

Docentenhandleiding vmbo

Docentenhandleiding havo-vwo

Docententekst vmbo, havo-vwo

Lesbrief vmbo

Lesbrief havo-vwo




PLATENMAATSCHAPPIJEN EN PLATENLABELS


Hoe is de muziekmarkt veranderd door de jaren heen? Welke rol hebben platenmaatschappijen? Ondek het in deze les!

Docentenhandleiding vmbo

Docentenhandleiding havo-vwo

Lesbrief vmbo

Lesbrief havo-vwo




TECHNIEK BIJ EEN OPTREDEN


Bij een muzikaal optreden komt veel kijken. Om een optreden neer te zetten moet de techniek van de band goed in elkaar zitten. In deze les leert de klas in grote lijnen hoe de techniek van zo’n optreden werkt, welke mensen dit verzorgen, welke apparatuur hiervoor wordt gebruikt en hoe deze in elkaar zitten.

Docentenhandleiding vmbo

Docentenhandleiding havo-vwo

Lesbrief vmbo

Lesbrief havo-vwo

Rider Sven Hammond




EEN OPTREDEN ORGANISEREN


Deze checklist helpt leerlingen op weg om in teams een optreden voor een schoolband of schoolact te organiseren. Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo Checklist vmbo, havo-vwo




STEL EEN VRAAG AAN EEN PROF


Werken je leerlingen aan een song en willen ze graag weten hoe ze er een meer bluesachtige sound aan kunnen geven? Zingt je leerling maar zit hij/zij tegen haar grenzen aan en is advies op het gebied van zangtechniek gewenst? Heeft een schoolband een te gek nummer geschreven maar kunnen ze tips gebruiken op het gebied van stage performance? Wil je klas een muziekavond op school organiseren maar weten ze niet hoe ze de zaal vol krijgen?
Stel hun vraag aan een prof!

Docentenhandleiding vmbo, havo-vwo





Muziek en andere disciplines

MUZIKALE BOUWSTENEN *


Wat is muziek eigenlijk? Wat is een melodie? En waarom kan muziek zo verschillend van elkaar klinken? In deze les wordt muziek beschreven aan de hand van de muzikale bouwstenen ritme, toonhoogte, melodie, harmonie en klankkleur. Per bouwsteen wordt er uitgelegd hoe deze werkt en hoe het klinkt. Aan het einde van de les begrijpen de leerlingen hoe de bouwstenen de fundering zijn van muziek.

Docentenhandleiding vmbo

Docentenhandleiding havo-vwo

Lesbrief vmbo

Lesbrief havo-vwo




COMPONEREN VOOR BEGINNERS *


In deze les maken de leerlingen kennis met het componeren van muziek door middel van grafische notatie. Er komt dus geen traditioneel notenschrift te pas. Het is de bedoeling dat leerlingen door deze les meer gaan nadenken over hoe muziek in elkaar zit, wat geluid tot muziek maakt en hoe muziek wordt opgebouwd.

Docentenhandleiding vmbo

Docentenhandleiding havo-vwo

Lesbrief vmbo

Lesbrief havo-vwo




KENNISMAKEN MET NOTEN


Laat je leerlingen kennismaken met muziekregistratie. In deze les komt de bladmuzieknotatie met notenbalken in G-sleutel voor. Componist Leonard Evers legt uit hoe muzieknotatie is ontstaan en hoe je noten kunt opschrijven. Docentenhandleiding vmbo Docentenhandleiding havo-vwo Lesbrief vmbo Lesbrief havo-vwo




ZELF DIRIGEREN


Wat is de rol van de dirigent, welke taken voert een dirigent uit en waarom is hij/zij onmisbaar voor een goed eindresultaat? Spike neemt de les over en leert je klas hoe een 3 kwarts- en 4 kwarts maat klinkt en eruitziet.

Docentenhandleiding vmbo

Docentenhandleiding havo-vwo

Lesbrief vmbo

Lesbrief havo-vwo




TIPS VOOR BEGINNENDE MUZIKANTEN


Deze les geeft informatie en tips voor (beginnende) muzikanten en schoolacts. Het belangrijkste voor een beginnende schoolact is dat de leerlingen leren hoe je samen muziek maakt en hoe je met elkaar communiceert tijdens het spelen. Lesbrief vmbo, havo-vwo





bc_logo.png

Buma Music Academy is een initiatief van Buma Cultuur

  • Black Youtube Icoon
  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Instagram Icon
BMA logo zonder achtergrond.png